تاریخ : شنبه 93/5/11 | 11:29 صبح | نویسنده : خواهر بسیجی
در داستان جالبى از امیر المومنین حضرت علـــــى(علیه السلام ) به این مضمون نقل شده است که روزى رو به سوى مردم کرد و فرمود:
به نظر شما امیــــــد بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است ؟
بعضى گفتند آیه “ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء”
(خداوند هرگـز شرک را نمى بخشد و پائین تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى بخشد) سوره نساء آیه 48
امام فرمود: خوب است ، ولى آنچه من میخواهم نیست
بعضى گفتند آیه “و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفرالله یجد الله غفورا رحیما”
(هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خـــــــــدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت) سوره نساء آیه 110
امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى خواهم نیست .
بعضى دیگر گفتند آیه “قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفورالرحیم”
(اى بندگان من که دراثر گناه، بر خویشتن زیاده روی کرده اید، ازرحمت خـــــدا مایوس نشوید
در حقیقت خدا همه گناهان را مىآمرزد که او خود آمرزنده مهربان است) سوره زمرآیه53
امام فرمود خوبست اما آنچه مى خواهم نیست !
بعضى دیگر گفتند آیه “و الذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا نفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله”
(پرهیزکاران کسانى هستند که هنگامى که کار زشتى انج
ام مى دهند یا به خود ستم مى کنند به یاد خـــــــدا مى افتند،
از گناهان خویش آمرزش مى طلبند و چه کسى است جز خـــــــدا که گناهان را بیامرزد)
سوره آل عمران آیه135
باز امام فرمود خوبست ولى آنچه مى خواهم نیست .
در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان ؟
عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم . امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود:
امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است
“واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکرى للذاکرین”سوره هود آیه 114
و فرمود: اى على! آن خدایى که مرا به حق مبعوث کرده و بشیر و نذیرم قرار داده یکى از شما که برمىخیزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش مىریزد،
و وقتى به روى خود و به قـــ♥ـــــلب خود متوجه خــــــــدا مىشود از نمازش کنار نمىرود مگر آنکه از گناهانش چیزى نمىماند،
و مانند روزى که متولد شده پاک مىشود، و اگر بین هر دو نماز گناهى بکند نماز بعدى پاکش میکند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد
بعد فرمود: یا على جز این نیست که نمازهاى پنجگانه براى امت من حکم نهر جارى را دارد که در خانه آنها واقع باشد،
حال چگونه است وضع کسى که بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشوید؟
نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همین حکم را دارد…
* در لحظات آسمانی این ماه عزیـــــز به یاد ما نیز باشید *
.: Weblog Themes By Pichak :.